CТАНДАРТИ ЄС В СФЕРІ РЕАЛІЗАЦІЇ, ОХОРОНИ ТА ЗАХИСТУ ПРАВА НА ОСВІТУ: АНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧИХ ІНІЦІАТИВ

Автор(и)

  • Людмила Володимирівна Заболотна
  • Роксолана Русланівна Калин

DOI:

https://doi.org/10.32782/chasopyskiivp/2023-4-2

Ключові слова:

освітня політика, освітня система ЄС, міжнародні договори, євроінтеграція, право на освіту, кваліфікація, освітні стандарти, освітня кваліфікація

Анотація

У статті розглядається процес адаптації освітньої політики в Україні, а саме на рівні ухвалених законодавчих та інших правових актів Євросоюзу та стандартів освіти ЄС, що саме вже виконано й планується розробити щодо посиленої активізації євроінтеграційних процесів у сфері освіти крізь призму міжнародного права. Визначаючи правовий статус людини та громадянина Європейський Союз як об’єднання демократичних держав, що визнали міжнародні акти про права й свободи людини безсумнівно як джерела цього статусу визнає міжнародні акти, такі як Загальну декларацію прав людини ООН, пакт про соціальні та економічні права ООН, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права ООН, Конвенцію по захисту прав людини й основних свобод і інші міжнародні договори по правах людини. При цьому варто мати на увазі, що міжнародні пакти про права людини – це договори, держави – учасники яких офіційно домовилися й погодилися дотримуватися їхніх положень, уклали їх для того, щоби поважати, гарантувати й вживати заходів для повного здійснення широкого спектра прав і свобод людини. У сфері свобод документ установлює також право на освіту, право на вибір професії й роботи, право на захист у випадку переміщення або екстрадиції. Проводиться детальне вивчення одного з ключових моментів різновидів соціальної інновації політики соціального згуртування ЄС – інклюзії в освіті. Інклюзія як поняття інтеграції до освітнього та соціального простору людей з найрізноманітнішими рисами і «особливими» потребами декларується на міжнародному рівні в багатьох юридичних документах. Інклюзія в освіті стосується і студентів, і викладачів. Розкрито сутність та змість проектів співпраці партнерів на основі обміну досвідом і кращими практиками різних країн світу з метою підтримки реформ задля підвищення якості освіти, зближення і зрозумілості систем вищої освіти у всьому світі.

Посилання

Колесник В.Ю. Правові основи освітньої політики ЄС : автореф. дис. канд. юрид. наук : 12.00.11 /В.Ю. Колесник ; Нац. ун.-т «Одеська юридична академія». Одеса, 2020. 23 с.

Конституційні акти Європейського Союзу (в редакції Лісабонського договору) / пер. Геннадія Друзенка та Світлани Друзенко, за заг. ред. Геннадія Друзенка. К. : «К.І.С.», 2010. 536 с.

Право Європейського Союзу : навч. посіб. / В.М. Бесчасний, В.П. Філонов, О.В. Філонов, В.М. Субботін та ін. ; за ред. В.М. Бесчасного. 2-ге вид., стер. К. : Знання, 2011. 366 с.

Право Європейського Союзу: підручн. / за ред. О.К. Вишнякова. Одеса : Фенікс, 2013. 883 с.

Загальна декларація прав людини, прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 р. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015

Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 р. Урядовий кур’єр. 2010. 17 листопада. № 215. С. 5–12.

Довідник із застосування статті 2 Протоколу № 1 – Право на освіту URL: https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Guide_Art_2_Protocol_1_UKR

Декларація про безпеку шкіл (Safe Schools Declaration). URL: https://present5.com/shkola-druzhestvennaya-kdetyam-iokruzhayushhej-srede-programma/

Довгань В.М. Європейський Парламент. Правовий статус і компетенція в системі органів Європейського Союзу: Монографія / В.М. Довгань. К. : КНТ, 2007. 204 с.

Рекомендація Європейського Парламенту і Ради 2008/C 111/01 «Про встановлення Європейської кваліфікаційної структури для можливості отримати освіту протягом усього життя» від 23 квітня 2008 року.

Освіта. Євроінтеграційний портал. URL: http://eu-ua.org/yevrointehratsiia/osvita

Про програму Європейського Союзу – ERASMUS+. National Office Erasmus+ UA. URL: https://erasmusplus.org.ua/erasmus/pro-prohramu.html

Довганик Н.М., Чалюк Ю.О. Концепція глобальної освіти в історичній ретроспективі. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 2018. № 1. С. 22–29.

Chaliuk Y.O., Dovhanyk N.M. Social partnership of Ukraine with the EU within the European regions and cross-border clusters. Науковий вісник Полісся. 2018. № 4 (16). С. 33–38.

EUA Annual Report 2021. URL: https://www.eua.eu/downloads/publications/2021%20annual%20report_final.pdf

Education at a Glance 2021. OECD Indicators. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-aglance2021_b35a14e5-en

EUA response to the European Commission’s New European Innovation Agenda. URL: https://www.eua.eu/downloads/publications/eu%20innovation%20agenda.pdf

Мацькевич М. М. Право на освіту як конституційне культурне право: практика Європейського суду з прав людини. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2012. № 2. С. 30–36.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-16