БЮРО ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ ЯК СУБ’ЄКТ ПРОТИДІЇ ТІНІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ (АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)

Автор(и)

  • Василь Ярославович Павлюх

DOI:

https://doi.org/10.32782/chasopyskiivp/2023-4-5

Ключові слова:

загрози в економічній сфері, економічна безпека, тінізація економіки, суб’єкти запобігання тінізації, протидія корупції, правопорушення, податкові правовідносини, юридична відповідальність, фінансова відповідальність, заходи запобігання, правовий статус, правоохоронні органи, працівники правоохоронних органів, контроль, контролюючі органи, платник податків, сфера господарювання

Анотація

У статті розглянуто питання правового статусу Бюро економічної безпеки України як суб’єкта протидії тінізації економіки в контексті реалізації визначеної законодавством компетенції. Закцентовано увагу на позитивних практиках та перспективах уточнення правового статусу означеного суб’єкта. Наголошено, що одним із перспективних напрямів діяльності нашої держави є вирішення питання щодо формування повноцінної політики – прийняття концепції протидії тінізації економіки тощо. Доводиться, що такий крок наділить новим значенням дослідження в напрямі визначення системи суб’єктів протидії зазначеній загрозі та спонукатиме до нових розробок, зокрема в частині розв’язання питання компетенції відповідних суб’єктів. Запропоновано розробити методику протидії тінізації економіки України, яка має містити такі структурні елементи як: 1) суб’єкти протидії; 2) правова основа протидії; 3) мета та завдання суб’єктів протидії; 4) принципи протидії; 5) рівні протидії; 6) напрями протидії; 7) форми протидії; 8) критерії оцінювання ефективності протидії. Окремо відзначено, що значна тінізація економічного обороту, недостатність державних зусиль щодо його подолання призводять до деформація принципів громадянського суспільства, формують негативний імідж держави серед міжнародної спільноти, не стримують надходження до країни іноземних інвестицій, не сприяють налагодженню торговельно-економічних стосунків українських підприємств із зарубіжними партнерами та стримують євроінтеграційні зусилля України. Підкреслено важливість здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Бюро економічної безпеки, однак наголошується на не пріоритетності такої діяльності. Ґрунтом для протидії тінізації є діяльність Бюро економічної безпеки України з використанням нових аналітичних підходів, а не силові повноваження, що призводить до запобігання втрат бюджету шляхом попередження фінансових злочинів.

Посилання

Тильчик О.В. Адміністративно-правове забезпечення протидії тінізації̈ економіки: теорія і практика : автореф. докт. юрид. наук :12.00.07. Ірпінь, 2018. 37 с.

Про основи національної безпеки України : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/964-15#Text

Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3341-12#Text

Про бюро економічної безпеки України : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1150-20#Text

Про правовий режим воєнного стану : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text

Про бюро, місія та стратегічні напрями Бюро економічної безпеки. URL: https://esbu.gov.ua

Бюро економічної безпеки не допустило розкрадання з бюджету 837 млн грн ПДВ. URL: https://worldua.net/main/byuro-ekonomichnoyi-bezpeky-ne-dopustylo-rozkradannya-z-byudzhetu-837-mlngrn-pdv.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-16